Trottens betraktelser

Cyniskt raljerande och surt gnällande om aktuella ämnen

Min bilder
Namn:
Plats: Lidköping, Skaraborg, Sweden

lördag, januari 20, 2007

Vill svenskarna ha övervakningskameror på dass?


Färsk statistik från SCB visar att 97% av sveriges befolkning är possitiva till ökad övervakning.

Hela 97 procent vill ha kameraövervakning på allmänna platser. 87 procent anser att polisen ska få använda buggning och hemlig avläsning av datorer.

Varannan svensk vill att hela befolkningen DNA-registreras.


Kameraövervakning av allmäna platser är väl en sak, det kan även jag acceptera i viss mån. Men seriöst! Är verkligen folk så veka och rädda att dom tror att ökade inskränkningar i privatlivet är det enda som kan rädda dom från en ond omvärld? Och DNA-registrering? Har folk blivit helt galna? Det är när man läser sådant här som man skäms över att vara svensk. Är verkligen 97% av svenska folket paranoida ynkryggar som knappt vågar visa sig utomhus av rädsla för terrorister, rånare, "ungdomsgäng" och Frankensteins monster? Personligen så är jag mer rädd för vad staten skulle göra mot oss om "vi" skulle sätta det här vapnet i deras händer.
Visst, statistik går att vrida och vända på hur man vill, och jag tvivlar på att så många som 97% av sveriges befolkning verkligen vill ha en övervakningskamera på toaletten. Men svenskarna måste ändå vara ett av världens mest naiva folkslag. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra någon säga "har man bara rent mjöl i påsen så har man ingenting att vara rädd för" när man diskuterat frågor som denna. Hur vet du då att regeringen har "rent mjöl i påsen" eller alltid kommer att ha det? Och kan jag få komma hem till dig och installera övervakningskameror i alla rum? 1000 års protestantism och 100 års socialdemokrati har uppenbarligen gjort läskiga saker med den svenska "folksjälen". Staten är tydligen alltid stor och snäll och vill oss bara väl. Ja, tjenare... verkar som om man får passa sig för vad man säger i framtiden. Eller för den delen vad man skriver i bloggen. Någon kan ju tro att man är terrorist...



//Trotten

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Först var svensken antisemit och nu är han en räddhare, vadtusan håller de på med på scb?

1:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home